ΑΑΔΕ: Θεωρεί ΕΔΟΕΑΠ και ΕΚΠΑ “διακινητές μαύρου χρήματος” προς το Documento

0
19

Με βάση δύο τιμολόγια που ο έλεγχος της ΑΑΔΕ έκρινε ότι υποκρύπτουν ροή «μαύρου χρήματος» προς το ταμείο της από μεγάλους οργανισμούς καθώς και πολλά άλλα παρόμοια τιμολόγια, οι φορολογικές αρχές, μετά από τέσσερα χρόνια συνεχών ελέγχων στα λογιστικά αρχεία του Documento, επέβαλαν χθες πρόστιμο ύψους 435.000 ευρώ.

Η απόφαση αυτή των φορολογικών αρχών βασίζεται στο γεγονός ότι το Documento προσφέρει διαφήμιση με μεγάλες εκπτώσεις, και κατά την αυθαίρετη εκτίμησή τους, υπονοείται ότι οι διαφημιζόμενοι πληρώνουν ένα μικρό ποσό, καθώς το υπόλοιπο πιθανόν καταβάλλεται “μαύρα”.

Η αποκάλυψη προέρχεται από το Documento, το οποίο αναφέρει ότι η “μαφία της ΑΑΔΕ”, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν, θεωρεί ότι οι αναφερόμενοι φορείς, ΕΔΟΕΑΠ και Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, πλήρωσαν υποτίθεται πολύ χαμηλά ποσά για διαφημίσεις.

Στην περίπτωση του ΕΔΟΕΑΠ, ένα τιμολόγιο για διαφημιστική καταχώρηση στο Documento, αφορούσε μια απεργία των δημοσιογράφων, με την αρχική τιμή να είναι 18.000 ευρώ και με έκπτωση 97,22%, καταλήγοντας στο ποσό των 620 ευρώ με ΦΠΑ.

Επίσης, στην περίπτωση του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ένα τιμολόγιο για καταχώρηση αρχικά 25.000 ευρώ, με έκπτωση 92% έφτασε τελικά στα 2.480 ευρώ με ΦΠΑ.

Οι αναφερόμενες εκπτώσεις θεωρούν ότι είναι υψηλές και ανεξήγητες, όπως υποστηρίζει το Documento, και υπονοούν ότι τα ποσά των τιμολογίων μπορεί να έχουν είναι “μειωμένα” για φορολογικούς λόγους.

Όπως δηλώνει το Documento, τέτοια τιμολόγια αντίστοιχα υπάρχουν στο λογιστήριο του Documento για την Τράπεζα της Ελλάδος, την Τράπεζα Πειραιώς, τον ΟΤΕ, το ΕΣΠΑ, τη ΔΕΗ, τη ΔΕΣΦΑ, αρκετά υπουργεία και πολλές πολυεθνικές εταιρείες.

Παραμένει αμφισβητούμενο εάν, μετά το πρόστιμο που επέβαλε η ΑΑΔΕ στο Documento λόγω υποτιθέμενων μεγαλύτερων «μαύρων» ποσών πίσω από τα τιμολόγια, θα διενεργήσει έλεγχους στα λογιστήρια των οργανισμών αυτών. Ο σκοπός είναι η εντοπισμός των πηγών των ενδεχόμενων «παρανομιών», αναφέρει το Documento.

Τονίζεται ότι η πρακτική των μεγάλων εκπτώσεων αποτελεί συνήθη πρακτική όλων των εφημερίδων και περιοδικών, καθώς προσπαθούν να είναι ανταγωνιστικά στην αγορά για τη διαφημιστική δαπάνη των οργανισμών και των εταιρειών. Όπως υπογραμμίζεται σε άρθρο του Documento, η πρακτική αυτή συμβαίνει σε διάφορες επιχειρήσεις, όπως οι αεροπορικές εταιρείες. Γίνεται αναφορά στο παράδειγμα των εισιτηρίων, όπου η χορήγηση χαμηλότερων τιμών γίνεται για λόγους προώθησης και αξιοποίησης υπολοίπων θέσεων.

Σε σύγκριση με την περίπτωση των αεροπορικών εταιρειών, όπου οι χαμηλότερες τιμές αποτελούν μέρος της στρατηγικής προώθησης, ερωτάται εάν πρέπει να κατηγορηθούν ορισμένες εταιρείες, όπως η Aegean και η Ολυμπιακή, για πιθανή διακίνηση μαύρου χρήματος. Επίσης, υποδεικνύεται η αντίστοιχη πρακτική στην εφημερίδα, όπου τα έξοδα εκτύπωσης και χαρτιού αντιστοιχούν στο “ταξίδι” του προϊόντος. Ερωτήματα εκφράζονται επίσης σχετικά με τον χαρακτήρα των εκπτώσεων και την ανάγκη επικριτικής προσέγγισης προς την πρακτική αυτή.

Επιπλέον, υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο του 2022, ο τότε Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Ισίδωρος Ντογιάκος, πρότεινε δημόσια τη διενέργεια φορολογικών ελέγχων ως μέτρο αντιμετώπισης των εκδοτών που επέμεναν στη διερεύνηση των υποκλοπών. Επιπλέον, εξέτασε την υπόθεση, ηγηθείς της οποίας ήταν, ενοχλητικών εκδοτών που επιχείρησαν να καλύψουν τον ίδιο τον Άρειο Πάγο. Ερωτηματικά προκύπτουν σχετικά με το εάν το υψηλό πρόστιμο αποτελεί μέρος της “εκστρατείας” του Ντογιάκου ή αν προκύπτει από τις έρευνες που διεξάγονται εντός της ΑΑΔΕ, καθώς αυτή ερεύνησε το Documento από τον περασμένο Ιούλιο. Ενδεχομένως, η απάντηση να εντοπίζεται σε έναν συνδυασμό όλων των προαναφερθέντων παραγόντων, επισημαίνει το ίδιο το Documento.